2017 er snart ved veis ende – og markedsplaner for 2018 skal planlegges.

Markedsføring er et komplekst fag, og til syvende og sist er det å levere et godt produkt som er den aller beste og viktigste markedsføringen.

Mange i vår bransje hevder at dagens medievirkelighet – en tid hvor tradisjonelle medier (tv, avis og radio) passeres av de sosiale mediene – gjør markedsføring komplisert. Jeg mener at påstandene ikke har rot i virkeligheten. Vi opplever at verktøyene som ligger til grunn per i dag gir oss unike muligheter. Gjennom få tastetrykk kan vi millimeter-presist finne vår målgruppe over hele kloden – basert på alder, kjønn og interesser. Dersom du vil selge fisk til Japan i dag – har vi langt bedre forutsetning for få det til enn vi hadde for 20 år siden.

På 1000 ord har jeg oppsummert tre sterke fokusområder vi har og vil fortsette å legge mest vekt på inn i det nye året. Artikkelen tar omtrent fem minutter å lese.

1. Start with why

“Folk kjøper ikke det du gjør, de kjøper grunnen til at du gjør det.”

Ordene er lånt fra forfatteren Simon Sinek som har skrevet boken Start With Why – og oppsummerer mye av essensen i dette avsnittet på én setning.

Tør du stille spørsmålene – og samtidig gi ærlige svar?

Whypurpose eller på godt norsk formål bør være grunnpilaren i kommunikasjonsarbeidet ditt.

De fleste selskaper kan enkelt fortelle hva de driver med, men det er ikke alle som har like gode svar på hvorfor de gjør det.

  • Hva er det vi gjør utover å tjene penger?
  • Hva er det som skaper tilhørigheten?
  • Hvorfor er vi her utover oss selv?

Mange opplever at å innlede en slik prosess skaper energi og tilhørighet internt i bedrifter, som ofte smitter utad gjennom en mer engasjerende merkevare.

Er det egentlig svada?

Å definere sitt why eller purpose har tidvis blitt harselert med og avvist som svada – sannsynligvis mye på grunn av ordlydene. Fascinerende nok mobiliserer vi mennesker ofte mye motstand mot det som oppfattes som nytt og annerledes.

Men selv om begrepet har skutt kraftig fart de siste årene, er ikke dette noe nytt. Det har alltid eksistert. Forskjellen er bare at det har blitt viktigere – også for små og mellomstore virksomheter. Den oppvoksende generasjonen – såkalt Generasjon Z – som i framtiden vil utgjøre den største kjøpekraften, stiller nye krav til bidragene fra våre virksomheter. Innholdet de ønsker å konsumere må ha troverdighet og høy standard.

Om noen år vil også halvparten av arbeidsstokken være født mellom 1980 og 1995 (Milleniumsgenerasjonen). De forlanger og forventer å være med på noe som gir mening. Samfunnsansvar, bærekraft, dyrevern, menneskerettigheter og likestilling har alltid har vært viktig – men som framover blir enda viktigere. Å stake ut en markedsføringsstrategi basert på formålet ditt, er derfor ikke svada. Det er noe vi alle bør jobbe kontinuerlig med.

2. Det digitale hjertet

Jeg omtaler ofte webløsninger som virksomhetenes digitale hjerte. Grunnen til det er fordi det er en vital funksjon for virksomheters digitale liv, og en god webløsning danner utgangspunktet for et velfungerende maskineri.

I dag har de aller fleste virksomheter egne hjemmesider, men reisen stopper ikke der. Å ha en webløsning som ikke tilfredsstiller dagens krav og standarder, kan i verste fall være ødeleggende for merkevaren din.

Forstå Google – eller forstå mennesker?

Vi vet at hele 9 av 10 kjøpsprosesser starter på Google – uavhengig om vi snakker om bedriftsmarkedet eller forbrukermarkedet. For å lykkes med din webløsning, ligger nøkkelen derfor i å forstå Google.

Men dersom du skal klare å forstå Google, må du i realiteten forstå mennesker. Google har nemlig blitt mye smartere på kort tid, og å havne øverst i Google-søkene gjennom søkemotoroptimalisering (SEO) handler ikke lenger kun om teknikk.

Google har erkjent at de må forstå psykologien og intensjonen til mennesket som søker:

  • Hvor i kjøpsreisen er de?
  • Hva slags type informasjon leter de etter?
  • Hvem stoler de på?
  • Og kanskje viktigst av alt: Hvordan oppleves møtet med din hjemmeside? Adferd før, under og etterpå?

Derfor lykkes de aktører som bygger webløsninger på kundens premisser.

For hva hjelper det om du har bygget en lekker webløsning med minimalistisk design – dersom fonttypene er så små at brukeren sliter med å navigere intuitivt – og kundereisen i verste fall stopper opp?

Brutalistisk design

Denne høsten har vi i Magy fått veldig sansen for det vi kaller «brutalistisk design». Begrepet gir (foreløpig – før nå!) ingen treff i Google dersom du søker på norsk, men eksisterer internasjonalt. Design Shack omtaler designstilen som «minimalisme på steroider». Stilen er grov og rå med store fonttyper og illustrasjoner, og kommuniserer veldig effektivt – og spesielt godt for de brukerne som kommer via smarttelefoner.

Dynamisk og relevant innhold

Google belønner webløsninger som har regelmessige publiseringer av nytt innhold, og det er i denne delen «Søkeord-guruer» i en årrekke har forkynt verdien av SEO (søkemotoroptimalisering).

Men i et stadig smartere Google-univers er det viktig å huske på at snarveier ikke vil hjelpe deg. Korte og intetsigende artikler med nøkkelord gir noen klikk, men lite effekt og salg. Du blir i tillegg «straffet» av Google i neste omgang, da innholdet ditt ble avslørt som irrelevant.

Derfor bør man legge opp en god plan for hvordan man skal skape relevant innhold som oppfattes som en merverdi for kundene.

Publiseringsverktøy

I denne sammenheng er også viktig å påpeke at dersom du skal lage deg en ny webløsning bør du velge en publiseringsløsning som har et enkelt og intuitivt brukergrensesnitt – som gjør at terskelen for i det hele tatt å publisere innhold, blir så lav som mulig.

På grunn av brukervennlighet er WordPress den ledende aktøren i verden, og anbefales på det varmeste.

3.  «Visual content is King!»

Min bakgrunn har hovedsakelig vært å jobbe med tekst, foto og video – og gjerne en sammensetning av elementene.  Ofte har vi fått høre at «content is king». Jeg blir stadig mer overbevisst om at visuelt innhold er nøkkelen, og det lar seg også forklare gjennom vitenskap.

Hjernen vår oppfatter bilder opptil 60.000 ganger raskere enn tekst. I tillegg husker vi budskap illustrert gjennom bilder bedre. Hjernen vår er programmert til å gjenkjenne og forstå visuelt innhold i større grad og 90% av all informasjon som når hjernen – er visuell.

Leser du et stykke informasjon – vil du huske 10% om 3 dager. Legg til et bilde – og du husker rundt 65% (Kilde: HubSpot).

Effektiv markedsføring

På sosiale medier har det nærmest gått inflasjon i brukere, profiler og publiseringer. Det betyr at kampen om oppmerksomheten blir stadig tøffere, og vinnes som regel av dem med visuelt innhold. I følge Jeff Bullas får artikler med visuelt innhold hele 94% flere klikk enn de uten. Besøkende bruker rundt 100% mer tid på sider med visuelt innhold, og det er 85% mer sannsynlig at vedkommende kjøper et produkt etter å ha sett en video om det.

På DGTL 8. januar skal jeg snakke om «The power of pictures» – og hvordan bevisst bruk av bilder kan gjøre markedsføringen din mer effektiv.

DGTL er en konferanse hvor du kan lære mer om digital markedsføring, – se programmet her.

Jeg håper vi sees der – og ønsker deg et riktig godt nyttår!