Lokale samarbeidspartnere
Han ledet de lokale troppene, som besto av en rekke mennesker fra MAGY og deres samarbeids-partnere. Foruten Storgata var den vanskeligste logistikkøvelsen å gjøre opptak på Tromsøbrua, både langs bakken og i lufta, til reklamefilmen som skulle skape julestemning i Coca-Cola-frelste hjem.
–For ordens skyld vil jeg legge til at MAGY kun var co-produsent sammen med produksjons-selskapet Icecube, som jobber på vegne av oppdragsgiver Coca-Cola. Likevel er det stor stas, både nostalgisk og pedagogisk, å få arbeide med de beste i bransjen. Den muligheten er vi veldig ydmyke overfor, sier Henriksen.
Iskald produksjon
Coca-Cola kom trolig til nord for å bli enda bedre kjent med julenissen sitt hjem, og de fikk også det de drømte om: Tromsø kledd i vinterkåpe og duggfriske kuldegrader.
–Det var trolig litt kaldt for fotografene, som måtte bruke fingrene mye, men de klarte seg utmerket. Generelt var samtlige aktører kledd etter forholdene. Det var godt lagspill.
Han tror stuntet kan bety mye for byen, både på kort og lang sikt.
–Det som er ekstra inspirerende, er når man ser dette i sammenheng. Julebyen Tromsø glitret og blomstret i førjulstida, og Cola-traileren forsterket inntrykket. Hva dette betyr for Tromsø som en arktisk metropol i et lengre perspektiv er vanskelig å forutse, men det har utvilsomt stor verdi, sier byråleder Sebastian Henriksen.
Alexandru Mitu, Sebastian Henriksen, Magnus Joki Arild, Lise Lotte Håndstad og Vetle Sevild (MAGY) i samarbeid med Vegard Stien, Trygve Espejord og David Jensen under produksjonen.