69.65° N, 18.96° E

Tromsø, Norway

Follow

Facebook

/

INSTAGRAM
9.1.2020

Hvordan utvikle bedriften din med LinkedIn?

2019 var året for oppgjør med sosiale medier. Facebook fikk gjennomgå for brudd på personvern – med berettiget grunn – Twitter for mangel på sensur, og Instagram for å skape usunt forhold til teknologi og idealer blant unge.

Men LinkedIn – sosiale mediers profesjonelle søskenbarn – slapp billig unna kampens hete, og fikk i stedet gro sin brukerbase til rekordhøye 650 millioner. Likevel er det få norske bedrifter som velger å utnytte plattformens fulle potensial. Hvorfor?

Uavhengig av hvilken kanal vi snakker om, er det sentralt at det skal gi verdi for bedriften å bruke tid på den. Jeg skal i denne artikkelen forsøke å redegjøre for hvorfor LinkedIn kan være en god kanal for deg.

Myter og misforståelser

Det kan dessverre virke som om den norske tilnærmingen til LinkedIn er farget av feilinformerte rykter om plattformens ensformighet og mangel på interaksjon. Faktum er at selv om LinkedIn i sine tidligere faser var et medium for skryt om utdanning og jobberfaring, har mye endret seg, og plattformen tilbyr nå bedrifter en unik mulighet til å tiltrekke seg nytenkende arbeidskraft og bygge merkevare.

Norske selskaper har muligheten til å utnytte mangelen på konkurranse på LinkedIn, og dermed sikre seg en anerkjent posisjon som ledere innenfor sitt marked. Det er nemlig slik at ved å stå frem som markedsledere på LinkedIn, øker sjansene for å komme i kontakt med de riktige beslutningstakerne. Dette er en mulighet som for all del ikke burde overses.

No items found.

Bli en tankeleder

Vi ønsker å være en slik markedsleder – utvikle oss som tankeledere, både i Nord-Norge og i Norge for øvrig. For oss er bruk av LinkedIn derfor et naturlig steg i riktig retning. I et hav av kanaler har også vi altfor lenge neglisjert LinkedIn. Nå vil vi anvende kanalen til å knytte sterkere bånd i et B2B-marked, samt gjøre oss synlige og – forhåpentligvis – attraktive for arbeidskraft med kreativ og teknisk kompetanse.

Vi, som mange andre, har selvsagt mye å lære. Samtidig er jo det også litt av sjarmen med en digital verden – utviklingen stopper aldri.

Folkene i bedriften – ikke motsatt

Prioriteringen på LinkedIn trenger ikke nødvendigvis være bedriften. Til syvende og sist er det personer, ikke bedrifter, som følges på LinkedIn. Ved å bygge tilnærmelige og personlige profiler innad i selskapet blir bieffekten større synlighet og merkeverdi for bedriften. Man trenger med andre ord interne evangelister. Hvem som helst kan få dette til – bare iveren er stor nok.

Det er selvfølgelig viktig å bruke LinkedIn til å skape verdi, både for kunder og for markedet i sin helhet. Vi lever i en markedsføringsverden der bedrifter ikke selger produkter, men mulighetene som produktet kan åpne for kunden. «No one wants a drill, they want a quarter-inch hole», som det så kjent heter. Det er nettopp slik en bedrift skaper verdi – ved å løse utfordringer.

Viktigheten av digitalisering øker stadig, og det er synd at fordommer om plattformens natur og potensial står i veien for videreutvikling av norske bedrifter. Det er selvsagt ennå ikke for sent å endre dette, og det var også den erkjennelsen vi gjorde da vi valgte LinkedIn som et av våre fremste satsingsområder i 2020. Dersom du vil følge oss på reisen for å få inspirasjon, er du hjertelig velkommen.

Godt nytt år!

FØLG MAGY PÅ LINKEDIN HER.