69.65° N, 18.96° E

Tromsø, Norway

Follow

Facebook

/

INSTAGRAM
10.6.2020

Tre ting jeg har lært etter tre år som gründer

Dersom du har fem minutter å avse av livet ditt, lover jeg å dele de tre viktigste erfaringene jeg har gjort meg som gründer i løpet av de tre årene vi har drevet Magy Media.

På godt og vondt.

Du hører det du vil høre, men du hører også det du ikke vil høre.

1. Mennesker

... er ikke bare mennesker.

Gode relasjoner på arbeidsplassen er etter mitt skjønn det viktigste for å lykkes. De sier at tro kan flytte fjell, og det samme kan sies om godt samarbeid. Dersom man lytter til hverandre, aksepterer hverandre og utvikler hverandre, vil det skape resultater på sikt. Vice versa vil det være ødeleggende for bedriften. Dette er en kultur man ikke har, men må skape. Det må investeres tid i å forstå og stole på hverandre. Som leder er man ansvarlig for at disse relasjonene pleies.

Verdien av motivert, dedikert og talentfull arbeidskraft kan ikke settes en prislapp på. Jeg har hatt det privilegiet å lede unge mennesker som brenner for utvikling – både personlig og kollektivt.

«Drive» er ikke noe du kan pålegge noen. Det må komme innenfra, men man har absolutt muligheten til å dyrke det frem – gjerne gjennom utfordringer som trigger den enkelte. Din utfordring som leder er at alle ønsker å føle seg like involvert, og det kan i praksis periodevis være vanskelig.

På generelt grunnlag mener jeg at norske ledere må bli flinkere til å ansette. Vi må også tørre å delegere bort ansvar. Uansett alder. Mestringsfølelse er en kraftkatalysator for utvikling. Jeg tror hierarkiske strukturer er historie. Det kommer i alle fall til å bli det. Moderne lederskap handler mest om coaching og samspill med dine kolleger.

Sommerjobb for de unge? Bruk arbeidskraften året rundt!

Oppsummert mener jeg at menneskene er det viktigste du har – ikke at det er noen bombe i seg selv – men det som er enda viktigere er hvordan du behandler dem. Der har jeg ofte erfart, og jeg mistenker at det fortsatt er mye lærdom som gjenstår.

Dette punktet kunne vært mye lengre, men jeg har lovet deg tre punkter på fem minutter, så vi må videre.

No items found.

2. Timingen

... er alltid og aldri rett.

Er det én ting covid-19 har lært oss, er det at spillereglene kan endres fort. Sjokkerende fort – les sjokket.no.

Dersom du skal gå rundt og spekulere i tid og timing, frykter jeg at du blir sjøsyk på land. Mange mener at vi hadde god timing for vår etablering. De har helt sikkert et greit poeng. I retrospekt skulle jeg likevel ønske at vi startet tidligere. På en annen side var det tilfeldigheter bak timingen vår. I dag er jeg mest glad for at vi tok steget ut av komfortsonen.

Til de som brenner inne med ideer og skaperkraft vil jeg si: Start i dag – ikke i morgen! Pratmakerne.no har vi allerede parkert, så du skal slippe å bruke det. Kom deg i gang! Gi gass! Gjerne på el-sykkel. Det verste som kan skje, er at du mislykkes og velter deg i verdens mest behagelige sikkerhetsnett. Det beste som kan skje, er at du lykkes. Kanskje evner vi å skape arbeidsplasser for andre på sikt. Det gir en deilig mestringsfølelse som overvinner frykten for reaksjoner fra Jantelovlandet. Åtte dager i uka.

Pratmakerne.no kan vi bruke til en podcast-serie hvor vi snakker om nettopp det: å skape arbeidsplasser. Og kanskje får vi råd til å overta skaperne.no etter hvert.

3. Hvorfor?

... altså er du.

I mitt første blogginnlegg noensinne på magy.no skrev jeg om de tre viktigste rådene mine når det gjelder kommunikasjon på generelt grunnlag.

«Start with why» var det første punktet i innlegget. En klassisk tematikk blant mine (faglig) likesinnede. Jeg husker at jeg fikk reaksjoner på ordlyden som ble anvendt fra en tidligere kollega fra avisbransjen som har en skarp penn.

Jeg erkjenner at den type kommunikasjon kan oppfattes litt pompøs og distanserende, men det fjerner ikke essensen:

Hvorfor?

Å forstå hvorfor du gjør noe gir deg en helt annen kraft når du skal forstå hvordan du bør gjøre det. At man finner motivasjon som ikke er drevet av tall, men følelser, er i alle fall for min del grunnen til at jeg kommer meg opp om morgenen – selv om jeg er ekstremt glad i å sove.

Et selskaps indre motivasjon vil trolig alltid være på en dynamisk reise, og mange fristes nok av å forstå seg selv som opptatt av bærekraft. Det har vi også vært – og det er vel og bra – men samtidig må jeg minne på at handling er mye viktigere enn ord. Det er noe jeg har fått smertelig erfare privat.

Bærekraft måles også på langt flere parametre enn CO2, og det er viktig å huske på. Sosial bærekraft er noe vi alle kan etterstrebe. Det å være inkluderende. For oss har mangfoldet blitt en styrke. Å være annerledes gir balanse. Vi har også lært oss at små hverdagsøyeblikk skaper store gleder. Ta deg tid til å nyte milepælene. Selv om det alltid er viktig med en langsiktig strategi, må du aldri glemme hvilken del av trappa du står i. Å visualisere seg til toppen kan fort gjøre at du faller på midten. Da er det sunnere å være til stede i øyeblikket på starten av reisen.

Er det noe jeg angrer på hittil?

Masse.

Aller mest på at jeg tok for lett på hvor stor innflytelse man har på omgivelsene sine som leder. Heldigvis er det rom for å lære av sine feil. Om du spør meg om hva jeg er mest stolt av, er det at jeg har tilegnet meg evnen til å erkjenne og beklage når jeg gjør galt.

Selvinnsikt er imidlertid en evig kunst som man aldri vil få nok av.

16. juni fyller vi tre år som selskap. Det har vært en spennende reise med både opp- og nedturer. Med en bratt læringskurve har «learning by failing» blitt et viktig prinsipp. Personlig har jeg hatt – og har vel fortsatt – utfordringer med å la jobben bli igjen på jobben. Samtidig er det ikke den verste jobben å ta med hjem.

Tusen takk for at du investerte fem minutter av junisola på budskapet mitt. Det setter jeg naturligvis stor pris på, og jeg håper det var verdt både tid og oppmerksomhet – og kanskje kan det være til inspirasjon.

PS! Inspirasjon til tittel og inngang har jeg fått fra Frida, som jobber hos oss og har lignende innlegg hver gang hun fyller år!


Digital sommerklem fra

Magnus – en mediemann som hater ordet «digital»